تبلیغات
کلینیک مجازی مشاوران و روانشناسان برتر - چگونه واکنشهای هیجانی خود را مدیریت کنیم

کلینیک مجازی مشاوران و روانشناسان برتر

www.Ravanshenasii.ir

نویسنده : افسانه حسینی
تاریخ : یکشنبه 23 آبان 1395 04:49 ب.ظ




نظریه ها و یافته های علمی نشان می دهد که واکنش هیجانی ما 
در برابر موقعیتهای مختلف تا حدودی به خاطر انگیختگی فیزیولوژیایی،
 افکار و ارزیابی های ما از آن موقعیت و نیز یادگیری است.



 شاید با مهار سطح انگیختگی در هنگام بروز محرکهای تنش زا، بتوانیم به صورت غیر مستقیم از شدت واکنشهای نامطلوب هیجانی کم کنیم. تعدادی از روشها که گستره ای از مراقبه تا فنون تخصصی آرمیدگی را شامل می شوند می توانند به ما در کاستن از فعالیت فیزیولوژیایی یاری دهند.


 ممکن است قادر باشیم افکار خود را درباره محرکهای مختلف تنش زا تغییر دهیم؛

و سر انجام اینکه اگر واکنش های هیجانی نامناسب در یک موقعیت را شناخته باشیم می توانیم واکنشهای هیجانی جدیدی فراگیریم.


همه ما می دانیم که حفظ منابع و انرژی های زمین لازم و ضروری است اما شاید همه ما ندانیم که برای حفظ سلامت عاطفی مان لازم است که انرژی هیجانی مان را حفظ و نگهداری کنیم. انرژی هیجانی همان انرژی است که در طول زمان موجب حالات روحی خوب یا بد در شما می گردد. همچنین شما را قادر می سازد که از خودتان و اطرافیانتان مراقبت و محافظت کنید.

اگر واکنش های هیجانی نامناسب در یک موقعیت را شناخته باشیم می توانیم واکنشهای هیجانی جدیدی فراگیریم.


این یادداشت را همراه با ما و گام به گام دنبال کنید تا بیاموزید که چگونه برای حفظ سلامت عاطفی تان می توانید انرژی هیجانی را ذخیره کنید.


*اولین گامی که شما باید بردارید این است که انرژی، توان و توجه خود را صرف چیزها و یا کسانی که ارزش آن را ندارند نکنید. 


این صحبت به معنای خود شیفتگی، بی توجهی و یا نادیده گرفتن اطرافیان نیست اما حتما همه شما این تجربه را داشته اید که همنشینی با برخی افراد و مواجه شدن و قرار گرفتن در برخی موقعیتها به شما احساس پوچی، خلا و تهی بودن دست می دهد لذا توصیه ما این است که به این احساسات خود توجه کنید و از قرار گرفتن مجدد در این موقعیتها خودداری کرده ووقت و انرژی و توان تان را صرف موقعیتها و افرادی کنید که حداقل تاثیر مثبتی بر انرژی روانی شما داشته باشند.


انرژی هیجانی همان انرژی است که در طول زمان موجب حالات روحی خوب یا بد در شما می گردد. همچنین شما را قادر می سازد که از خودتان و اطرافیانتان مراقبت و محافظت کنید

ایجاد یک شرایط آرام درونی تا حد زیادی به وضعیت خود فرد بستگی دارد.



*دومین گامی که شما باید به آن توجه کنید کسب انرژی جسمانی است. 


جالب است بدانید که صرف کردن و خرج کردن انرژی جسمانی تا حد زیادی می تواند منجر به حفظ و نگهداری انرژی روانی و هیجانی گردد. اما واقعا چگونه چنین امری امکان پذیر است؟ ورزش یکی از موثرترین روشهای طبیعی برای کاهش دادن یا از بین بردن استرس و اضطراب است.


 به طور کلی زمانیکه شما ورزش می کنید، سطح استرس تان تا حد زیادی کاهش می یابد و زمانی که سطح استرس تان کاهش می یابد خیلی بهتر و راحت تر می تواند منبع درونی انرژی هیجانی تان را ذخیره و یا حتی شارژ کنید.



*سومین گامی که شما باید بردارید این است که یک شرایط مبتنی بر آرامش و توام با خوبی مسالمت آمیز ایجاد و یا جستجو کنید.


 ایجاد یک شرایط آرام درونی تا حد زیادی به وضعیت خود فرد بستگی دارد. برای مثال بسیاری از افراد از طریق دعا و نیایش و نماز و .. می توانند این آرامش درونی را ایجاد کرده و یا حفظ کنند اما از روشهای دیگری مانند یوگا، مدیتیشن، تصویر سازی مثبت ذهنی و .. نیز به عنوان روش های جانبی ایجاد آرامش روانی می توان استفاده نمود. همچنین روشهای ایجاد و جستجوی آرامش بیرونی از طریق گذراندن ساعاتی در طبیعت و یا حتی در میان اعضای خانواده ایجاد می گردد.



* چهارمین گام برای ذخیره انرژی هیجانی، تمرکز بر آن اموری است که توانایی کنترل و دستکاری آن را داریم و به طور همزمان نادیده گرفتن و کمتر جلوه دادن آن اموری است که از کنترل مان خارج است.



 به بیان دیگر آنچه در کنترل ماست نگرش و رفتارهای خودمان است و از طرف دیگر آنچه که خارج از کنترل ماست رفتار و نگرش دیگران است. بعضی از افراد ممکن است بخواهند که به انحا مختلف شما را خشمگین کنند اما از آنجا که کنترل رفتارمان در دست خودمان است شما نباید چنین اجازه ای به وی بدهید.


 به خاطر داشته باشید که آنها به راحتی به خودشان اجازه می دهند که دکمه احساسات شما را فشار دهند ولی شما باید تنها از آنها صرفنظر کرده و آنها رانادیده بگیرید. در نهایت چون این افراد نتوانستند به هدف نامطلوب برسند(یعنی نتوانستند شما را عصبانی کنند) دست از کار خود می کشند و شما از این طریق و با کنترل خو د توانسته اید پیروز و فاتح این میدان شده و حتی رفتارهای طرف مقابل را تحت کنترل و خواسته خود در آورید.


منبع:تبیان

چهارشنبه 23 مرداد 1398 10:08 ق.ظ
Excellent web site you've got here.. It's hard to find excellent writing like yours these days.
I really appreciate individuals like you! Take care!!
چهارشنبه 9 مرداد 1398 06:25 ب.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post.
I'll certainly return.
چهارشنبه 9 مرداد 1398 05:20 ب.ظ
Touche. Outstanding arguments. Keep up the great effort.
دوشنبه 31 تیر 1398 10:40 ب.ظ
Hey there, I think your site might be having browser compatibility
issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other
then that, very good blog! plenty of fish natalielise
جمعه 28 تیر 1398 06:38 ب.ظ
I think that is among the most important information for me.

And i am glad reading your article. But wanna commentary on some general
things, The website style is perfect, the articles is truly excellent : D.
Excellent task, cheers
دوشنبه 24 تیر 1398 04:30 ب.ظ
I could not resist commenting. Perfectly written!
جمعه 31 خرداد 1398 11:05 ب.ظ
Everyone loves it when folks get together and share thoughts.
Great website, keep it up!
چهارشنبه 15 خرداد 1398 12:30 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here different web address and thought I
should check things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to looking at your web page for a
second time.
دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 06:17 ب.ظ
If you are going for best contents like myself, only pay
a visit this website all the time for the reason that it
provides quality contents, thanks
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 07:04 ق.ظ
Hello everyone, it's my first go to see at this website, and piece of
writing is actually fruitful in support of me, keep up posting these articles or reviews.
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 11:05 ق.ظ
This piece of writing will assist the internet visitors for creating new weblog or even a blog from start to end.
جمعه 13 اردیبهشت 1398 01:48 ب.ظ
This is really fascinating, You are an excessively skilled blogger.
I've joined your feed and look ahead to looking for extra of your excellent post.
Additionally, I have shared your site in my social
networks
پنجشنبه 9 اسفند 1397 12:50 ب.ظ
i love post
پنجشنبه 9 اسفند 1397 12:49 ب.ظ
i like it
چهارشنبه 26 آبان 1395 02:56 ب.ظ
سلام،ازمطالب مهمی که دروب سایت میگذاری متشکرم
افسانه حسینی:
سلام بر شما همکار گرامی،ممنون از لطفتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر