کلینیک مجازی مشاوران و روانشناسان برتر

www.Ravanshenasii.ir

نویسنده : افسانه حسینی
تاریخ : سه شنبه 30 آذر 1395 02:41 ب.ظ


آیا آخرین باری که می خواستید کاری را انجام دهید اما پشیمان شدید را به یاد دارید؟

 چه چیزی مانع از انجام آن شد؟ چه چیزی تصمیم شما را تغییر داد؟ 

آیا صدای تفکرات درونی شما نبود؟

 آیا تاکنون از خود پرسیده اید این ندای درونی کیست یا چیست؟

 ترس همیشه به ما می گوید اگر تلاش کنید، 

امکان شکست شما بیشتر از موفقیت هایتان خواهد بود.

ترس به ما تلقین می کند که به جای پذیرفته شدن،

 طرد می شویم و کاری می کند که دست روی دست بگذاریم

 و هیچ کاری انجام ندهیم. 

مطلب زیر را بخوانید تا راهنمایی باشد برای بهترین انتخاب ...



ترس خود را تعریف کنید:

وقتی با ترس برخورد می کنید دچار سندرم “گوزن در نور” (یعنی مثل گوزن که در برابر نور ماشین چشمانش گرد شده و قدرت واکنش ندارد، شما هم در برابر ترسی که با آن روبرو شده اید فلج می شوید) . ترس به نوعی ما را فلج می کند. شخص نمی تواند راحت فکر کند وقتی که در چشمان ترس نگاه می کند. خیلی وقت ها ما از موقعیت های ترسناک دوری می کنیم، و نمی توانیم حتی توضیح دهیم که چه چیزی در آن موقعیت باعث ترس ما می شود. “رودیارد کیپلینگ” بخوبی در این جمله این را شرح می دهد: “از همه ی دروغگوهای جهان بدتر، گاهی ترس های خود ما هستند.” دفعه بعدی که با موقعیت ترسناکی روبرو شدید، دلیل ترستان را کالبدشکافی کنید. روی خود را از چیزی که اتفاق اقتاده برنگردانید؛ در عوض، دلیل ترس خود را روشن کنید.
ممکن است شگفت زده شوید وقتی بفهمید درباره دلیل اصلی ترس خود اشتباه می کردید. برای مثال، ممکن است بخواهید تغییر بزرگی در زندگیتان ایجاد کنید، مثل تغییر شغل یا جابجایی، و هنوز بخاطر ترس به طرف این کار هم نمی روید. آیا از عواقبش می ترسید؟ آیا از عکس العمل دیگران نسبت به انتخابتان می ترسید؟ آیا از مجهولاتی که در این موضوع هست می ترسید؟ وقتی شروع به فهمیدن ریشه احساستان را بکنید، قادر خواهید شد که درستشان کرده و از آنها عبور کنید.


مستقیم به جلو نگاه کنید:

وقتی اولین بار شروع به رانندگی کردم، از رد کردن از کنار یک ۱۸-چرخ در بزرگراه وحشتزده شده بودم. اضطراب من وقتی که نزدیک آن می شدم بیشتر می شد. یکروز مسافری داشتم که فوراً ترس مرا نسبت به کامیون متوجه شد. جمله ساده ای که اوگفت روش رانندگی و درواقع روش کنترل ترس هایم را تغییر داد. او گفت، “فقط به جلو نگاه کن، روی یزی که درمقابلت است تمرکز کن نه کامیونی که کنار توست. به همین سادگی، به جلو نگاه کن!”
چیزی که باعث تفاوت شد وقتی از کنار کامیون رد شدم؛ حالا به جا اینکه به سمت راست و به کامیون (ترس من) نگاه کنم، و احساس اضطراب کنم و عصبی شوم، براحتی به جلو به مسیرم نگاه می کنم. ترس کنار گذاشته شد و رانندگی من هم بهتر شد. وقتی با چیزهایی روبرو می شوید که باعث ترستان می شوند، به جلو نگاه کنید. به دور وبر نگاه نکنید که ببینید چه چیزی شما را ترسانده، حرکت خود را ادامه داده، و ترستان را مغلوب کنید.


خودتان را بسط بدهید:

برای شمایی که می خواهید ورای ترستان حرکت کنید، واجب است که شروع به بسط دادن خود کنید. وقتی که می دانید چه چیزی باعث ترس شما می شود، می توانید شروع به انجام کارهایی برای برطرف کردن ترستان کنید. برای مثال، اگر از صحبت کردن در مقابل یک جمع بزرگ می ترسید و موقعیتی دارید که نیاز هست این کار را بکنید، با پله پله جلو رفتن شروع کنید. به یک سازمان محلی که آموزش سخنرانی میدهد بپیوندید. دوستان و خانواده تان را جمع کرده و برای آنها سخنرانی کنید. راهی برای بیرون آمدن از نقطه امن ذهنتان پیدا کنید و بدون ترس به سمت آزادی حرکت کنید. “جک کانفیلد” گفته، “هر چیزی که می خواهید آن طرف ترس است.” این جمله کاملاً درست است. فکر کنید می توانستید چه کسی باشید اگر ترس هایتان را رها می کردید؟



عقبگرد نکنید:

چه ترس هایی شما را به عقب رانده؟ مهم است که بدانید هر چیزی که شما را می ترساند مانع توانایی شما می شود. شما می توانید لذت، آرامش و آزادی بسیار بیشتری را تجربه کنید اگر زنجیرهایی که شما را در خود زندانی کرده پاره کنید. شما می توانید ترس خود را کنترل کنید چیزی که در حال حاضر شما کنترل می کند.
به خودتان اجازه ندهید که در اضطراب غرق شوید. بلند شوید و قهرمان خود باشید و افسار زندگی خودتان را خود بدست گیرید. چیز ساده ایست درحالیکه باید کارهای پیچیده ای انجام دهید. ما موجوداتی ساخته شده از عادات هستیم، و بسیار آسانتر بنظر می رسد که در همین موقعیت بمانیم تا اینکه چیزهایی که ما را در زندگی عقب نگه داشته برطرف کنیم. من به شما قول میدهم، زندگی شما بسیار پرمعناتر و پر فرصت تر از آنچه تا بحال تجربه کرده اید خواهد شد. ارزشش را دارد!


برای ترس هایتان جایگزین پیدا کنید:

هر وقت که برای پیشرفت قسمتی از زندگیتان تلاش می کنید، به یاد داشته باشید: هیچ کس نمی تواند فاکتورهای منفی را بدون جایگزین کردن آن با چیزهای مثبت از بین ببرد. آن صداهای وحشتناک و نفس گیر ذهنتان که ترس را بوجود می آورد باید با کلماتی که ترس را دور می کند جایگزین شوند. صحبت های درونی ما به ما فرمان های مبنی بر اینکه چگونه با دنیای اطرافمان کنار بیاییم می دهد. به منظور حرکت کردن ورای ترس ها و محدودیت هایتان، لازم است که با کلماتی از راحتی و امیدواری با خودتان صحبت کنید.
بعد از آنالیز واقعیتی که شما را می ترساند، شما قادر خواهید بود که با ترستان حرف زده و با واقعیات آن را جایگزین کنید. ترستان را با یک فعالیت که به ترستان مربوط باشد جایگزین کنید و آن را رها کنید. هر کاری که لازم است، از قدم های ابتدایی مثل نفس عمیق کشیدن، یا پیدا کردن فعالیتی که شما را ورای ترستان جلو ببرد، فقط انجام دهید. وقتی انجامش دهید ارزشش را می فهمید. به گذشته، به محدودیت هایی که در زندگی داشتید، نگاه خواهید کرد و آن را با رهایی جدیدی دارید مقایسه می کنید.
این 5 اقدام کوتاهی بود از کارهایی که در مقابل ترس می توان انجام داد. من شما راتشویق می کنم به اینکه همین امروز شروع بکار کنید! بیشتر از این صبر نکنید. به ترس اجازه ندهید حتی یک دقیقه دیگر کنترل زندگی شما را داشته باشد. زندگی باسرعت زیادی می گذرد؛ مطمئناً خیلی چیزها در زندگی شما مانده تا تجربه کنید اگر فقط آنقدر شجاع باشید که بتوانید غول ترس را بکشید.

منبع.medical.ir

چهارشنبه 1 دی 1395 07:54 ب.ظ
سلام واقعا اموزنده وعالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر